Tuesday, May 5, 2009

jawapan yang mengecewakan....

BACELAH WALAUPUN PANJANG!!!!INSYAALLAH RENUNGAN BERSAMA!!

harap agar post yg xseberape ini dpt memberi sedikit kesan kpd kwn2 aku, n shbt aku yg sudi bace...dah cukup dh seorang kwn aku kecewakan aku...harap takde dah...

assalamualaikum w.b.t
diberi kesempatan kpd aku utk tepon seorg shbt yg tlh lame xkontek...
agak lme xkntek dgn die,dlm 3 or 4 bln jgak la..(lme kah??)
perbualan agak lme..
mcm2 yg dibualkn.....
dari isu akademik smpailah isu kisah idup msing2...

apa yg menarik prhatian aku adalah apabila topik kapel aku timbulkan..
dia ade mnceritakan ttg kisah kapel seorg shbt, yg sememangnye lgsung x disangka-sgkakn..
yg lebih menarik, aku buat2 tnye kpdnya sndiri sama ada die pon kapel or x...
dan selamber dia mnjawab bhwa die pon semangya kapel...naum xdiberitahu plak sape laki tuh..

terasa trpanggil, aku pon cube mmberi sedikit peringatan...
kataku kapel xboleh n xelok...
ape jawapan sahabagt aku nih???

"aku dah dewasa dah bob..aku dah besar..dah boleh kapel dah.."

cukup mengecewakan....

sememangnye kapel dah jd prkara biasa dlm hidup kita skrg....
org dh xpelik tgk psangan kapel jln2 pegang tgn n cumbu-cumbuan, tp org akn berasa jelik lg pelik kalau tgk pak cik n mak cik tua yg dh kahwin jln pegang tgn...pelik2...

namun, satu sbb knape aku rse kapel xptut, dan mgkin jga satu sbb knape aku xkapel, n xtrse pon nk kapel..(xde kaitan dgn rupa paras or saiz perot!!)

sbbnye adelah kisah seorg lelaki...

Lelaki ini dah kahwin selama ratusan thn, tp Allah masih xkurniakan zuriat kpdnya...
stlh berdoa, akhirnya Allah tkdirkan isterinya mengandung..
betapa gmbira hati Lelaki ini...

namun, smpai prntah Allah menyuruh Lelaki ini meninggalkn isteri trcinta yg sarat mengandung di satu lembah yang sememangnya kering kontang dan tiada penghuni...

betapa terluka hati Lelaki ini, trpksa meningglkn anak yg dinantikn n isteri trcinta...

setelah sekian lama terpisah, Allah benarkn Lelaki ini utk brjmpe dgn familynya...
betapa Lelaki ini gmbira mndengar khabaran trsebut...

skali lg Allah timpakan ujian, dihntr melalui mmpi perintah utk menyembelih ank trcinta..
dipendekkn cerita, dibawa ank trcinta ke ats sebuah bukit, dan dibaringkn anknya..
Lelaki ini cuba beberapa kali utk menyembelih, namun beliau ttp gagal...
tidak sampai hatinya utk menyembelih seorg anak yg amat disayangi dan dinanti-nanti selama ratusan thn...

tiba2, anaknya bersuara...
"Ayah,engkau tidak akn sanggup utk melaksanakannya,selagi mana engkau memandangku...
palingknlah pndangan mu dari ku wahai ayah.."

dan, saat beliau meletakkan pisau di leher anaknya,,dan disaat perintah itu ingn dilaksanakan, anaknya ditukar oleh Allah dgn seekor binatang peliharaan....

rsenya xprlu dibgtau sape lelaki tersebut...
xlaen xbkn adalah Ibrahim..cintaNya trhadap Allah sehingga beliau digelar "khalilullah" (kekasih Allah)..

sedikit renungan...
kenapakah Allah memerintahkan Ibrahim menyembelih puteranya, Ismail???

jwpnnya....
kerana Allah ingin menguji thp cinta Ibrahim trhadapNya...
kerana Allah tidak ingin rasa cinta Ibrahim teralih kepada anaknya, bukan kpdNya...

sesungguhnya fitrah cinta sebenar adalah utk Allah....

"Dan diantara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. Dan jika seandainya orang-orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa , bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahwa Allah amat berat siksaan-Nya. ( 2:165)"

Kepada siapa kita mengarahkancinta kita? hingga untuknya kita siap berkorban apa aja, tanpa syarat. Kepada pasangan hidup? anak-anak? harta atau kekuasaan? atau kepada yang memiliki dan menguasai itu semua?

brsama kita renungkan.......

Wallahu'alam bishshawab.


p/s:segala kesilapan dlm post ini harap ditegur sbb ni post brkaitan seorg Nabi..xboleh dipandang remeh jika ada sebarang kesilapan....

p/s:aku hnya mmpu wat sekadar yg aku mmpu...dan jika tiada ape2 kesan,maka semua disandrkn kepada kelemahan diri aku sndiri...dan ingin ditekankn, segala kata nasihat adalah utk kamu semua dan diriku sendiri...diulang, kamu semua dan DIRIKU SENDIRI....

...............................................InsyaAllah........................................................................

3 masalah?:

pja_chan said...

betol2.
aku pon sedey.
byk kawan2 aku da 'jauh kedepan'
tapi yg palig sedey bila dorg da xrasa ape2 klu kulit tersentuh non muhrim.
sgt sedey bile pk kan dorg muslin
tp berkali2 ganda bila pk dorg tuh kawan2 ak
yg dulu sgt innocent

harap hati ini dikuatkan
harap kita dijauhkan dari bnda2 camni Amin~

natasha said...

post yg sgtlh bgus..ak pown bersyukur sbb ak xkapel..
paling ak suke part nie..
"sedikit renungan...
kenapakah Allah memerintahkan Ibrahim menyembelih puteranya, Ismail???

jwpnnya....
kerana Allah ingin menguji thp cinta Ibrahim trhadapNya...
kerana Allah tidak ingin rasa cinta Ibrahim teralih kepada anaknya, bukan kpdNya...

sesungguhnya fitrah cinta sebenar adalah utk Allah...."

bob said...

pja..kalu kite pikir yg dia kwn kite mmg sedih..tp,kalu kite pikir yg kite ih gagal utk bimbing die, lg sedih...

tasha..Alhamdulillah,renungan bersama..

jom!!

saifulIslam